Camper primeurs van 2015

Camper primeurs van 2015
LMC CAMPER

LMC campers

Na de presentatie van de 2015 Fiat Ducato, is het grootste nieuws natuurlijk dat nieuwe uiterlijk dat onder bijna alle campers zal verschijnen. De stoere look doet de LMC’s goed. Zeker in de (optionele) Black Line Edition met zwarte cabine. ESP en Traction+ zijn standaard. Over de hele linie zien we nu dezelfde achterbumper met lichtpartij; op de Breezer A en Lift bovendien een spoiler. Inbouwramen zijn, waar niet standaard, als optie verkrijgbaar. In de Breezer Lift is het hefbed verbeterd met nieuwe geleiders. De 747 is een nieuwe indeling met badkamer achterin, over de hele breedte, met de twee eenpersoonsbedden ervoor.

Eura Mobil campers

Met de komst van de nieuwe Profila One mengt ook Eura Mobil zich in de markt van meer basic campers, de instappers. De P One rolt in Sprendlingen volgens de befaamde Eura Mobil bouwwijze van de band. Zonder dubbele bodem, maar met een volledig verlijmde opbouw, zonder hout en schroeven en met polyester dak en wanden. Kosten worden bespaard met opbouw- in plaats van inbouwramen. De halfintegraal komt in één lengte (6,90 meter) met drie indelingen. Het Fiat Ducatochassis heeft de 2.0 JTD onder de motorkap. Later een uitgebreide kennismaking met de P One. Ook de bestaande modellen ondergaan enkele aanpassingen. Zo is de binnenruimte optisch vergroot met afgeronde, vloeiende meubellijnen. Er is keuze uit twee stijlen bekleding, modern Fashion Line en wat conservatiever Classic Line in licht decor Voque of donkerder decor Nature. De aangepaste indirecte verlichting werkt daarin zeker nog sfeerverhogend.

Carthago campers

Na de innovatie in modeljaar 2014 gaat Carthago door op de ingeslagen weg. Voor 2015 vind je het grootste nieuws in het ‘gezicht’. Bij de halfi ntegraal campers zie je direct met wie je van doen hebt: de naam Carthago staat met ‘koeienletters’ in het front.

Alweer tien jaar geleden presenteerde Carthago de C line. Hoogste tijd dus voor de tweede generatie van deze bestseller. Ook de neus van de Chic-serie is totaal gerestyled, en misschien een beetje afgekeken van Audi? Door de grotere voorruit van de Chic-serie heb je nu meer zicht op de weg. Er is een friswatertank van maar liefst 170 liter gemonteerd. Enkele halfintegraalindelingen vervallen bij de Chicserie, maar die zien we terug in de Tourer. In campers met vloeistofverwarming is de nieuwe Alde 3020 geïnstalleerd. De dubbele bodem is verstevigd door het gebruik van steviger tussenschotten en een sandwich vloerplaat. Voor de Caravansalon in Düsseldorf belooft Carthago een nieuwe instapcamper ‘C Tourer Sport’. Een interessant geprijsde integraal in twee indelingen, de I 142 en de I 148, op Fiat-chassis.

Forster campers

De in Italië gebouwde Forster voldoet na het eerste jaar aan de verwachting, zegt eigenaar Eura Mobil. Voor modeljaar 2015 zijn daarom alleen enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo is er nu een polyester bodemplaat en bovenop een nieuw ‘hoedje’, de stroomlijn boven de cabine, met geïsoleerd panoramadak. De T738 is een nieuwe indeling met queensbed en een hefbed (optie) boven de dinette.

Karmann campers

Karmann, de buscamperspecialist, biedt enerzijds een gunstige prijs, en anderzijds meer comfort en exclusiviteit. Zo hoopt Karmann het marktaandeel te vergroten, met ook meer individuele keuzevrijheid. De Davis krijgt een compleet nieuw interieur met hoogglans witte meubels. Standaard met de Truma-combi kachel/boiler voor een instapprijs van circa € 50.000. Model Dexter biedt drie meubeldecors en drie bekledingsstijlen in zes indelingen. De Dexter Go heeft drie nieuwe indelingen. De 540 met dwarsbed en de 630 met eenpersoonsbedden op een Renault Master, en de 560 op de nieuwe Ford Transit.

Bürstner campers

Bürstner heeft met enkele stevige ingrepen diverse campermodellen grondig gerenoveerd. De Nexxo en Travel Van ontstaan uit een totaal vernieuwde bouwwijze en krijgen luxe inbouwramen.

Er wordt geen hout meer gebruikt in de opbouw, maar spanten van polyurethaan. Compleet met XPS-hardschuim-isolatie, dus deze wagens zijn klaar voor de toekomst. Daarnaast krijgen ze een gewichtsbesparende bodemplaat en een hagelbestendig dak van hetzelfde materiaal. De alpino van de halfintegraals is vernieuwd en aerodynamisch gevormd met een panoramadakluik dat open kan. In de Nexxo-serie (zie ook Kennismaking, pag. 68) is nu standaard een service-unit gemonteerd. Hierin vinden de 230V-aansluiting, de vul- en schoonmaakopening van de schoonwatertank en het beveiligingsventiel van de Truma Combi een plekje. Standaard is de Nexxo uitgevoerd met een bredere toegangsdeur. Het interieur van de Nexxo heeft afgeronde, hoogglans bovenkasten. Met de standaard houtkleur ‘Ginger Teak’ krijgt het een lichte uitstraling, de tint ‘Mora Pine’ geeft een meer chique sfeer. In alle wagens staat de nieuwe, ruimtebesparende hoekkeuken met afgeronde vormen. In de Ixeo time zakt het hefbed verder naar beneden. Dat maakt in bed stappen makkelijker. Bovendien groeit de stahoogte over de hele vloer naar 198 centimeter. Drie integraalmodellen van de Aviano zijn verkrijgbaar in Impulse-uitvoering met veel extra’s en voordeel. Prijzen waren nog niet bekend, maar aan bijvoorbeeld de Viseo i 690 Impulse hangt voor rond € 7.000 prijsvoordeel.

Adria

Op het gebied van camperbouw staan ze hun mannetje in de moderne Adriafabriek, gevestigd in Novo Mesto (Slovenië). Niet voor niets maakt Adria al jaren deel uit van het rijtje marktleiders in Europa.

Nadat de Coral afgelopen jaar ingrijpend is gemoderniseerd, zijn nu de Matrix en Sonic gerestyled. Begin september – op de Messe in Düsseldorf – is de première van de vernieuwde Sonic Supreme, het vlaggenschip van de Adria-vloot. De Matrix, het zogenaamde Cross Over-model, is een halfintegraal camper met hefbed boven de dinette. Deze serie is onderverdeeld in drie uitvoeringen: de Axess, Plus en Supreme. Met negen indelingen, waaronder vier compleet nieuwe, is er veel te kiezen. De Supreme heeft een onderstel van Renault en is de meest luxueuze van het stel, met onder meer een elektrisch bedienbaar hefbed. De Plus en Axess staan op het nieuwe Fiat Ducatoonderstel. Het interieurdesign Horizon is standaard in de Matrix. Bij de Plus en Supreme kun je ook het Forest-design kiezen: donker hout met witte accenten. Fijn is de bredere toegangsdeur in de Matrix, 60 cm, en het nieuwe drukwaterpompsysteem. Het integraalmodel van Adria – de Sonic – heeft enkele nieuwe indelingen. De meest opvallende (I 1700 SLT) heeft twee enkele bedden. Daarachter de badkamer met gescheiden douche en toilet.

Hobby campers

Hobby presenteert een compacte camper op basis van een gesloten bestelwagen, de Vantana. En met halfintegraal Optima wordt het grote gat tussen de series Siesta en Premium verkleind.

De Vantana-bus is er in wit, zilver, grijs of zwart. De meubels staan op een vrijwel standaardplaats gemonteerd. Zoals de tweepitskookplaat in een smal keukenblokje, half voor de softclose-schuifdeur. Bij de prototypes past alles zeer strak tegen elkaar. Ledverlichting is standaard. Op de vloer: glasvezelversterkt polyester met styrofoamisolatie. Bijzonder is het dinettebankje: twee uit elkaar te schuiven autostoelen (foto). De K55 is met 5,41 meter en breedtebed achter, de kleinste. Ook de K60 blijft onder de zes meter. Het dwarsbed bereik je net als in de 55 via de badkamer met douche die de hele voertuigbreedte beslaat. De nieuwe halfintegraal Optima kent twee opbouwvarianten; 2,10 en 2,30 meter breed. Van de smalle versie, de VAN V65 GE komt voorlopig alleen een indeling met twee eenpersoonbedden. In 230 cm breedte begint Hobby bij 5.99 meter lengte met alleen een hefbed. De Optima’s, met totaal negen indelingen, beschikken allemaal over een polyester dak en vloer. Er is zelfs een Optima met echt queensbed!

Niesmann+Bischoff camper

Met een compleet nieuwe Flair gaat Niesmann+Bischoff het jaar 2015 in. Gebouwd op de nieuwe Iveco Daily is het, volgens directeur Hubert Brandl, de modernste camper op de markt.

Als basis voor de Flair stond de vorig jaar geïntroduceerde Arto model, zo hebben Flair en Arto nu één ‘familiegezicht’. Het nieuwe ontwerp en de houtvrije opbouw onderstrepen dat het hier om een camper uit het hogere segment gaat. Met keuze uit acht indelingen gaat de Flair naar verwachting eind 2014 in productie. De Arto is vorig jaar gerestyled. Deze is dus nu weinig veranderd. Wel brengt het optionele Maxi exterieurdesign kleur aan de Arto’s. Verkrijgbaar in trendy Green Anod, Red Pearl, Shekbuy Bleu en Orange Oblivion. Zo geef je de Arto een persoonlijk tintje.

Dethleffs campers

Hét nieuws voor 2015 van Dethleffs is een compleet nieuwe Advantage (zie foto). Geïnspireerd door de nieuwe Fiat Ducato is deze bestseller rondom gerestyled.

Met een opbouw zonder hout, een polyester dak en bodem gaat ook Dethleffs mee in de ontwikkeling naar lichtere bouw. Opvallend is de nieuwe 70 cm brede toegangsdeur, eventueel met raam (optie). Standaard is het praktische uitschuifframe voor gasflessen, hiermee trek je deze simpel naar buiten. De Advantage is er als integraal en als halfintegraal, met keuze uit zes indelingen. De Globetrotter XXL alkoof is gerestyled en staat op de nieuwe Iveco Daily, een echte krachtpatser!

Pössl

25 jaar geleden begon Peter Pössl met het bouwen van camperbussen. Zeer succesvol, want Pössl laat nu meer dan 2.000 camperbussen per jaar bouwen bij Dethleffs in Isny (Allgau, Duitsland). Voor het modeljaar 2016 verplaatst deze bouw naar het productiebedrijf Capron in Neustadt.

De Pössl is nu verkrijgbaar in twee decoruitvoeringen, de Standaard en de Elegance. Laatstgenoemde is optioneel en geeft voor maar € 300 extra de camper een aanzienlijk moderner interieur. Ter ere van het 25 jarig jubileum komt er een special: de ‘2 Win’. Deze 2 Win heeft een hoge smalle koelkast van 120 liter met uitneembaar vriesvak. Boven deze koelkast vind je een extra kledingkast. Naast de koelkast nog twee smalle hangkastjes. Tevens heeft de jubileumuitvoering een extra groot bed achterin: 1,95 meter bij 1,55/1,38 meter. Bovenkasten hangen rondom dit bed.

Knaus campers

Knaus komt voor modeljaar 2015 met een volledig vernieuwde Sun Ti, nieuw ontworpen alkoof Sky Traveller 650 DG en breidt de buscamper-serie Boxtar uit.

De Sun Ti is uitgevoerd met een dubbele bodem waarin watertanks en techniek zitten. Veel contrast in het interieur door donkerbruine hoogglans kastdeurtjes te combineren met een licht meubeldecor. De bovenkasten hebben stalen handgrepen en een softclose-systeem. Binnenverlichting werkt via afstandsbediening. De handige Knaus servicebox vind je ook in de Sun Ti terug. De Sky Traveller 650 DG – nieuwe alkoofcamper – is door lichtere bouw en nieuwe meubels circa 175 kg geworden. Mede hierdoor passen zes personen in deze camper tot 3.500 kg. Ook de buscamper- serie Boxstar is uitgebreid. De meest opvallende zijn de Road 2Be 540 en de Lifetime 2Be 600. Zonder traditionele dinettebank., maar mét een grote kast met een draaitafelsysteem. Uitermate geschikt voor twee reizigers.

Weinsberg

Met de CaraCompact gaat Weinsberg de markt op van de smallere, compacte camper (220 cm breed). Totaal nieuw is de 600 MEG halfintegraal, een bestseller indeling met twee enkele bedden.

De wagen heeft een modern interieur met fraaie meubels. De servicebox, bekend van Knaus, is standaard in de CaraCompact. De CaraBus 601 was een actiemodel maar gaat nu deel uitmaken van het standaardprogramma. Prettig dat de dinettebank uitschuifbaar is, zo krijg je meer bewegingsruimte. Nieuw samengestelde optiepakketten geven meer keuze.

Sunlight campers

Tien jaar succesvol campers bouwen levert een jubileumuitgave van de Sunlight op. Deze 10 Years Edition is aantrekkelijk vanwege alle extra’s zoals schotel, fietsenrek en speciale buitenkleur: dit alles voor een gereduceerde prijs.

Daarnaast drie nieuwe indelingen in de halfintegraal-serie, de T 60 de T 65 en de T 59 S. Deze laatste is een camper met queensbed, bij een lengte van nog geen zeven meter. Zelfs een flink formaat badkamer vind je hierin. Alle halfintegraal-campers zijn opgepimpt met een nieuw hoedje en frisse striping. Compleet met gemoderniseerde achterverlichting vormt de camperopbouw een mooi geheel met de nieuwe Fiat Ducato. Het interieur was in modeljaar 2014 vernieuwd dus hier weinig wijzigingen. Met de bekledingsstoff en ‘Macadamia’ en ‘Coconut’ zijn de Sunlights moderne instapcampers. Bij diverse indelingen is een hefbed boven de dinette verkrijgbaar (optie).

Iveco Daily campers

De Iveco Daily is favoriet als onderstel voor de echt grote campers. Deze zomer is de compleet nieuwe Daily geïntroduceerd. Het markante nieuwe gezicht zul je onderweg niet veel zien, omdat de Daily vooral als chassis in de grote Liners voorkomt.

De reusachtige alkoofcampers van Dethleffs en Laika staan ook op dit nieuwe chassis. De Daily is er met een 2.3 of een 3.0 liter motor. Als gesloten bestelbus is hij er in vijf lengtes en op drie wielbasis. Daarnaast is er de chassis-uitvoering met zes wielbasis tot een maximaal totaalgewicht van 7.000 kg. Begin 2015 komt een nieuwe automaat voor de Daily beschikbaar. Door de verbeterde rijeigenschappen wordt de Daily interessanter voor middenklasse campers.

Pilote campers

Bavaria campers, onderdeel van Pilote, verdwijnen van de Nederlandse markt. Het moderne, lichte interieur hiervan komt nu als keuzemogelijkheid in de identieke Pilote campers terug.

De Pacific (halfintegraal) met 11 indelingen, Galaxy (integraal) met 15 indelingen, Diamond (topintegraal) met 8 indelingen en de Foxy Van (buscampers) met 3 indelingen, zijn de nieuwe namen bij Pilote. Boven de 7 meter lengte is er keuze uit drie uitvoeringniveaus: de Essentieel, de Sensation en de Emotion. Prettig voor de consument, de totaalprijs is direct duidelijk. Daarnaast is er keuze uit campers op het Fiat-chassis in DPS en DPR-uitvoering waarbij DPR aangeeft dat achter een AL-KO-chassis is toegevoegd. ALDE vloeistofverwarming is in bijna alle campers optioneel mogelijk.

Hymer campers

Een nieuwe Fiat Ducato, dan ook gelijk een nieuwe uitvoering van de populaire Hymer Tramp, de SL. Verder brengt het merk de DUO, een extra comfortabele B-SL voor twee reizende levensgenieters.

De Tramp SL onderscheidt zich van de CL door de dubbele bodem in de leefruimte, waardoor vooral bij koeler weer meer woongenot ontstaat. Bovendien is alle apparatuur nu vorstbestendig opgeborgen. Als onderstel combineert Hymer de Fiat Ducato met vrijwel alle opties en een AL-KO-chassis. Dat verzekert een optimaal rijgedrag. Ook qua uitrusting gaat de SL een stapje verder dan de basis- Tramp CL.

De Hymer PremiumLine 2015 is een opwaardering van de B-klasse, waarin alles net wat meer doordacht, en daarmee prijziger, is uitgevoerd. Alles straalt wat meer luxe uit. Dat geldt ook voor de onderzijde waar bijvoorbeeld Goldschmitt schroefveren zijn toegepast. Met de DuoMobil zet het merk een door en voor twee 50-plussers ontworpen camper neer. De Duo is gebaseerd op de Hymer B-SL met de technische uitrusting en TOP-comfort van een Liner. Snel even een opsomming: Fiat Ducato, 150 pk, AL-KO-chassis, 160 Ah boordaccu, polyester dak en vloer, ALDE-verwarming met motorwarmte aansluiting, Jumbokoelkast, aangepaste voorvering en een rondzitgroep achterin.

Polar

Polar-klanten kunnen kiezen uit drie nieuw samengestelde optiepakketten, waaruit de hordeur van ons tot de standaard uitrusting mag gaan behoren.

Voor een grotere doorgang is de buitendeur 2,5 centimeter verbreed. De middenwasruimte krijgt een nog bredere deur (+7 cm). Tevens is het badkamermeubel veranderd. De wasruimtes hebben nieuwe kranen. Een nieuwe indeling is de Polar 590 TR LB met eenpersoonsbedden en een toilet/badkamer over de volle breedte achterin. De Polar 700 gaat van twee naar één as met net als andere enkelassers vernieuwde wielkasten met verbeterde isolatie. Uniek! De (ontsierende) rangeerhandgrepen zijn vervangen door losse handgrepen die je op elke hoogte in de tentrail kunt plaatsen.

bron ANWB

J.de Wit Campers

06-39212857

jdewitcampers@gmail.com

Jacob van Wassenaerstraat 24
5703 CG Helmond
Noord-Brabant

Contact

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Keep connected

Important: Set up your social networks (Facebook, Twitter, Google+, etc) in Theme Options -> Social Networking